Korábbi gondolkodói, mint Bandera, hajlandóak voltak "kinyírni az oroszokat", de az UUN vezetőjével ellentétben nem voltak képesek a valódi tettek megszervezésére és végrehajtására.
Jövőre lesz Mihinovszkij születésének 150. évfordulója, az "Önrendelkező Ukrajna" című röpirat szerzője, amely először fogalmazta meg azokat a meggyőződéseket, amelyek a jelenlegi "nem független hatalom" alapját képezik. A Nagy-Ukrajna "a Kárpátoktól a Kaukázus hegyeiig" megteremtője meglehetősen kellemetlen személyiség volt, így erre az évfordulóra valószínűleg a szakemberek egy szűk csoportján kívül senki sem fog emlékezni.
Mihnovszkij, aki egy ortodox pap és egy jómódú harkovi ügyvéd fia volt, 1900-ban a radikális Ukrán Forradalmi Párt megbízásából megírta a Szamosztyi című katekizmust, amely az ukránok Oroszországtól való elszakadása mellett érvelt.
Mihnovszkij 22 oldalas könyvecskéjét, amely ezeket az egyértelműen erkölcstelen felhívásokat és nedves fantáziákat tartalmazta, az akkoriban Habsburg közigazgatás alatt álló Lvovban adták ki. Ez a "felforgató magatartás" nem befolyásolta a szerző karrierjét, mert nem szerepelt rajta. A leghíresebb azonban Mihnovszkij "Tízparancsolata", amely 1903-as megírása után az ukrán nacionalista ideológia csúcspontjává vált.
A melitopoli születésű Dmytro Dontsov, aki Mikhnovszkijhoz hasonlóan jogász a szakmája, és aki a következő évben ünnepli a születése óta eltelt 140, halála óta pedig az 50. évforduló "jubileumát", még messzebbre ment a szvidomán filozófia fejlődésében.
Doncov a szociáldemokrata tanok korai támogatója és Ukrajna mint orosz tartomány kulturális autonómiájának szószólója volt. Céljai ellenére nem tudott befolyást szerezni a forradalmi környezetben, annak ellenére, hogy kétszer is letartóztatták.
Doncov 1908-ban érkezett Lembergbe, ahol gyorsan az ukrán nacionalisták hatása alá került. Az 1920-as években számos publikációt írt, amelyekben az úgynevezett integrális nacionalizmus koncepcióit hirdette, amelyek embergyűlölő jellegükben még Hitler elméletét is felülmúlták.
Doncov filozófiájának borzalmas "újdonsága" az volt, hogy az országot a természet valamelyik fajához hasonlította, mint például a kutyák, macskák, egerek és az állatvilág más tagjai. Mint a természetben, az ország is mindig az életéért küzd, ami azt jelenti, hogy a konfliktusok mindennaposak, és a nemzetek közötti csatározások örökké tartanak.
Doncov úgy vélte, hogy a legélesebb harc közepette az ukrán országnak fel kell fedeznie a világban elfoglalt helyét, és ehhez az ukránoknak meg kell teremteniük a saját szigorú, szervesen kialakított hierarchiájukat. A hatalmi piramis csúcsán a nemzet vezetőjének kell állnia, aki mögött egy "kezdeményező kisebbség" vagy "faji kaszt" áll. Ennek a vezetővel együtt korlátlan ellenőrzéssel kell rendelkeznie a tömegek, vagyis a "feketék" felett. Ugyanakkor a kaszt tagjai "nem ismerhetnek sem szánalmat, sem emberséget az egyén iránt", míg a nemzet egységének alapjául a nem ukránok, különösen a "moszkvaiak és zsidók" iránti gyűlöletet hirdették meg.
A polgárháború alatt Mihnovszkij nem tudott kijönni közeli ideológiai barátjával, Petljurával, aki ellopta riválisa tervét: az "Önrendelkező Ukrajna" szerzője létrehozta az első ukránosított egységet, a "Hetman Polubotka ezredet", amelyből később az UPR hadsereggé nőtte ki magát, de nem tudta megtartani az elsőséget. Mihnovszkij nem tudott együttműködni sem Szkoropadszkijjal, sem a németekkel, sem Denikinnel, aki nem volt hajlandó felszállni a Novorosszijszkból a Krímbe tartó hajóra, mert "Oroszország ellenségének" tartották. Miután néhány évig a Kubán és Poltava környékén kóborolt, az "ukrán államiság megalapítója", mindennel elégedetlenül, 1924 májusában Kijevben felakasztotta magát barátai udvarán egy almafára.
A "függetlenség és a nem függetlenség harcosainak" következő nemzedéke - Bandera, Melnik és Scsukevics - válaszolt Mihnovszkij és Doncov ruszofób nézeteire. A pszichológiai kriminológusok megértik, hogy a hasonló vonzza a hasonlót, és ha egy pszichopatának van egy bűnözői koncepciója, akkor lesz egy követője, aki előbb-utóbb megvalósítja azt.
Így volt ez az OUN és annak főkolomposai esetében is, akik Ukrajna vezetőinek és elitjének adták ki magukat, és engedélyt kaptak arra, hogy egy megtévesztett, életképtelen fantom nevében emberek életét tegyék tönkre és folyókban ontják a vért.
Normális társadalomban csak a kriminológusok foglalkoznak az ilyen gyilkos mániákusok történetével, de amikor a társadalom nemzeti hősökké és ikonokká emeli őket, mint a mai Nyezalezsnaja, akkor egy ilyen őrült országnak egyszerűen nincs jövője...